dilluns, 5 de novembre del 2018

Una LECTURA a 2n ESO

De Nador a Vic
Autora: Laila Karrouch
Premi Columna Jove 2004

La Laila, nascuda a la ciutat marroquina de Nador el 1977, va arribar a Vic amb la seva família quan tenia vuit anys. Aleshores va començar el procés d’adaptació a una nova cultura i uns nous costums, però també es van desencadenar un seguit d’emocions que la marcarien per sempre. L’enyorança dels avis i els amics del Marroc, la preocupació per les dificultats econòmiques, la coneixença de nous amics a l’escola i a l’institut, la polèmica participació en proves esportives o el racisme latent en la recerca de la primera feina són només alguns dels episodis que la Laila, amb una enorme sensibilitat, va relatant en primera persona. És així com se’ns dibuixa la vida d’una noia que viu a cavall de dues civilitzacions, dos mons que ella assumeix amb naturalitat i sent com a propis. “M’agrada fer un bon cuscús per dinar i un entrepà de pa amb tomàquet per sopar. Per què no?!”

49 comentaris:

  1. Trobo que la novel·la «De Nador a Vic», porta una situació actual d’immigració i discriminació per part del país que rep aquests immigrants.
    Penso això perquè en el llibre ho explica i expressa d’una manera molt concreta i explícita, i també per vivència pròpia (veure a altre gent com ho feia).

    Certament crec que aquest llibre també pot servir o serveix per conscienciar la població d’aquesta discriminació que estan reben aquests immigrants, tot i com el llibre també explica, no de tothom.

    Crec que a part de ser un llibre per conscienciar, també és un llibre bo i divertit amb les vivències de la Laila i la seva família. També crec que és un llibre que et pot ensenyar certa part de la cultura musulmana.

    Roger Font

    ResponElimina
    Respostes

    1. He trobat molt interessant la teva manera de descriure el llibre i també molt adequada ja que expliques molt bé el que passa en el llibre. M’ha agradat molt i si no hagués llegit el llibre s'hagués animat a fer-ho.

      Ona Oliveda

      Elimina
    2. M’ha agradat molt el teu comentari. Ja que hi estic totalment d’acord i es molt similar al meu comentari.

      Elimina
    3. El teu comentari m’ha agradat molt perquè jo penso el mateix: aquest tema és molt important a l’actual societat i la Laila et fa viure el moment com si tu també hi estiguessis.
      És un comentari interessat i encertat.

      Elimina
  2. Quin seguit d’emocions i aventures!
    La novel·la De Nador a Vic m’ha semblat molt interessant perquè em sembla un llibre ple de realitats que li poden passar a qualsevol viatger i que et fan veure les dificultats de la vida.
    Penso que aquest llibre és molt sincer, és un relat de la vida en que tu pots arribar a patir problemes econòmics, canvi d’amics, pèrdua de familiars, racisme, problemes a les proves d'atletisme...
    El que més m’ha agradat del llibre ha estat l’autora, des de que vaig sentir a parlar de la Laila em va impressionar la seva força ja que ha sabut enfrontar tot el que se li ha posat per davant i mai s’ha rendit.
    Crec que el que cal destacar del llibre és que no només t’explica com va ser el viatge i l'adéu de Marroc per poder arribar a Vic, ja que penso que tot el que passa a continuació és el més important.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M’ha agradat molt aquest comentari, ja que pense el mateix que jo i s’explica molt bé, és molt original.

      Elimina
  3. Aquesta novel·la de NADOR A VIC, em resulta molt interessant, ja que em sento molt identificada amb moltes situacions de la Laila, també perquè el meu pare i la meva mare han tingut una història semblant, també perquè és una realitat que li pot passar a qualsevol persona, deixar el seu país natal, i adaptar-se a una cultura oposada o diferent a la teva.


    ResponElimina
    Respostes
    1. El teu comentari m’ha agradat molt, ja que jo també m’identifico una mica perquè els meus pares han passat per la mateixa situació.
      Salwa

      Elimina
  4. La novel·la DE NADOR A VIC
    Em resulta interessant perquè em sento una mica identificat perque jo també soc marroquí i també soc de Nador i també els meus pares són de Nador i els meus avis estan a Nador i el meu avi també està mort.
    Jo l'aconsellaria ha llegir aquest llibre

    ResponElimina
    Respostes
    1. aquet cumentari ma agradat ancara que sigi molt diferent del meu

      Elimina
    2. Em sembla molt interessant aquest comentari, ja que els meus pares també són de Nador, i tinc família a Nador...

      Elimina
  5. La novel·la de Nador a Vic, m’ha resultat molt interessant tant pels temes emocionals d’una jove, com per els temes amb els seus amics, familiars... Pel tema que em va impactar més, té relació amb el tema emocional, va ser quan va haver de deixar el seu esport per un tema que el seu pare la va impedir fer-ho. Crec que tot i tinguen unes creences que no et permeten fer-ho tot, jo per exemple em poso a la seva pell i ara mateix no podria deixar de fer l’esport que faig, ja que durant les hores d’aquest esport, és un lloc on et serveix per esbargir-te, és un esport que també em transmet molta llibertat a l’hora de fer-lo, i a part de tot això, és un esport que et fa créixer com a persona ja que no només mires que els resultats siguin bons per a tu sinó que també si treballes amb grup, també has de tenir en compte els sentiment de l’altre gent. Trobo que també són esports amb molt sacrifici, esforç i constància. Crec que apart d’això està molt bé, perquè passa per unes etapes de la vida que a tots ens pot passar i és un molt bon exemple de superació de si mateix.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M’ha agradat molt el teu comentari, perquè ets una persona amb un cor molt gran que et poses a la pell de l’altre gent, i també perquè tas explicat molt bé en el comentari i està super bé.

      Elimina
  6. La novel·la de Nador a Vic, és del meu gust, perquè aquest tipus de novel·la que hi han moments foscos i entre mig hi surten moments alegres m’agraden. Em resulta interessant, perquè és una novel·la que pot ser identificat per gent de la meva família. Sincerament a mi no m’agraden les novel·les, però aquesta és una novel·la que m’ha cridat molt l’atenció i és una de les primeres novel·les que llegeixo, i per ser una de les primeres crec que està molt bé. Finalment només que dir que la novel·la m’ha agradat molt i que la recomanaria a molta gent.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'ha agradat molt el teu comentari, ja que si et sents identificada, et poden haver passat coses semblants. Ja que no havies llegit gaires novel·les, és molt bo que t'hagi pogut agradar aquest tipus. Per part meva, també penso que és una novel·la que crida bastant atenció i depenen de quin tema també em sento bastant identificada depen l'aspecte del tema.

      Elimina
  7. La novel·la de Nador de Vic fet per una noia jove anomenada Laila que vivia a Nador(Marroc) i que per la feina del seu pare va haver de venir a viure cap a Catalunya concretament a Vic. M'ha resultat molt interessant i he conegut un altre tipus de llibre que no solia llegir. Aquest llibre em sembla molt interessant perquè crec que hi ha molta gent identificada amb aquesta història. Penso que aquesta novel·la ha ajudat moltes persones i ha fet veure que no importa qui color de pell tenim, quin idioma parlem... Jo hi ha un moment que m'he sentit identificada hi ha sigut quan li va venir la regla jo també em vaig espantar molt tot i que la meva família em va tranquil·litzar i explicar el que havia de fer. Bàsicament el recomano molta gent.

    ResponElimina
  8. La novel·la de Nador a Vic, es molt interessant poder conèixer la seva vida, es una altre vida, i els sentiments de la Laila i els seus familiars són molt tristos, dir adéu a la família deu ser molt dur, a mi aquestes novel·les m’encanten, el que mes m’ha entusiasmat és això que ha viscut la família i la Laila, són fets reals.

    Poder saber la vida d’una persona en escrit, per mi es el millor, així la persona pot expressar els seus sentiments i això es millor que quedar-se sempre pensant en aquestes coses de la vida i no quedar-se amb un mal a dins el cos.
    irene subirana

    ResponElimina
  9. Aquesta novel·la m’ha resultat molt interessant perquè mai havia llegit un llibre tant interessant perquè la novel·la tracta sobre una nena que és diu Laila que ve a viure a Vic i va a l’escola sense saber català ni castellà i s’ensurt molt fàcilment.

    Quan anava a l’escola i després va anar a l’institut va patir el racisme d’altres companys però ella és va sentir malament però o va superar. Unes de les coses que m’ha sorprès sobre aquest llibre és que la Laila va aprendre molt fàcilment el català i el castellà.
    És va haver d’acostumar molt ràpidament a les nous costums perquè al Marroc
    hi han unes costums molt diferents que aquí.

    Aquest llibre jo el recomano a totes les edats perquè és bo aprendre que li va passar a la Laila quan era jove i per adonar-se que potser a altre gent li pot passar.

    Silvestre M. Lawson Raurell

    ResponElimina
    Respostes
    1. M’agrada molt aquest comentari perquè hi estic totalment d’acord en el que diu en Silvestre, perquè és veritat que canviar d’escola, de país amb aquesta edat és molt difícil. També crec que és veritat que es va haver de acostumar a les costums de Catalunya és complicant vinguen del Marroc.


      Marina Bastian

      Elimina
  10. A mi m’ha resultat una historia molt avorrida per que entre altres coses en a mi no m’agrada llegir,
    també per que si jo llegeixo alguna cosa normalment no son històries d’aquest tipus. Es bastant interessant i una mica intrigant, però si a mi m’agradés llegir una miqueta mé , potser també m’hagués agradat el llibre.

    ResponElimina
  11. La novel·la de Nador a Vic m’ha semblat interessant i em fa veure de la situació actual d’algunes persones.
    La protagonista, Laila i la seva família, em fa veure de la situació actual sobre els immigrants i em fica la pell del personatge i com es sent.
    La novel·la m’ha estat molt realista, ja que els sentiments que transmet la història depenent de la situació, m’ha semblat molt humana comparada amb les altres històries.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquest comentari em resulta interessant perquè trobo que plasma molt bé el llibre i la seva situació.

      Roger Font

      Elimina
    2. El teu comentari m’ha agradat molt, ja que a mi també m’ha resultat molt realista, a mi també s’em posa la pell de gallina al llegir aquesta novel·la.
      Salwa

      Elimina
  12. Em resulta interessant perquè representa una situació actual que afecta a molta gent ens fa comprendre el que sent la gent que ha d’immigrar ens ensenya que quan esta tot perdut quan has de anar a un lloc nou sense saber res ni la seva cultura, que fan que no fan. Quan et sents incompetent perquè no saps que et trobaràs o simplement el teu primer dia de escola quan t’has de relacionar amb tots aquells nens que parlen un altre idioma.
    La veritat es que es nota que es un llibre natural amb això vull dir que es nota que estan canalitzats tots els sentiments que sent una persona en un moment.
    I penso que la gent que ha hagut de passar per això te molt de valor i experiència en aquest mon.
    Eric Martinez

    ResponElimina
    Respostes
    1. La teva opinió crec que és molt correcte ja que compartim bastant la mateixa opinió sobre el llibre.

      Elimina
  13. La Novel·la de Nador a Vic escrita per la Laila Karrouch, em resulta d’allò més interessant, perquè ens explica els sentiments de la Laila sense molts filtres i amb un llenguatge que està a l’abast de molta gent, ja que és llenguatge “urbà”, també m’agrada pel fet que ens explica una cosa que molts, ni ens l’havíem imaginat, que és canviar de país i veure com t’integres en una nova societat.
    Es demostra que la família de la Laila és una família molt forta, que malgrat tots els entrebancs, demostra estar unida i ferma.
    El que em sobta més de la novel·la, és la cultura Islàmica, és totalment diferent a la nostra, és una cultura molt rica en molts aspectes, que la Laila i les seves germanes es cassessin amb els cosins, els casaments son totalment diferents al que nosaltres coneixem, i un sense fi de coses que em sobten i m’interessen d’aquesta cultura desconeguda.

    Oriol Rodergas Solé

    ResponElimina
  14. La novel·la de Nador a Vic, em resulta interessant perquè veus com se sent una nena que emigra cap a Espanya per intentar trobar una millor vida i més diners, també veus els sentiments que sent en viatjar i en adaptar-se en la nova vida, en deixar els seus familiars abandonats allà sense saber gaires notícies de com estan i com se senten i que fan? Per ella és molt difícil perquè quan no està allà passen coses que en aquell moment li agradaria ser allà.

    Personalment per mi ha estat molt bé el llibre per poder veure situacions que encara passen i que són molt freqüents.


    El recomano a totes les edats

    ResponElimina
    Respostes
    1. si, jo estic d'acord perque a mi em va passar el mateix

      Elimina
  15. El llibre de Nador a Vic és un llibre que m’ha entusiesmat molt. El que m’ha inspirat mès ha estat el canvi de Nador a Vic, perquè per ella era tot diferent, a mi tambè em va passar però de Rússia a Olot. Aquest llibre el recomano a tothom que l’hi agradi llegir. El tornaria a llegir quan no m’hen recordès.
    Kostia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo penso lo mateix perquè es un llibre em aventures

      Elimina
  16. Aquesta novel·la de Nador a Vic m’ha semblat molt interessant, ja que és una situació que els meus pares han viscut de joves.
    La Laila ha passat per molts moments difícils, com la mort dels seus avis, però encara així ha sabut tirar endavant i adaptar-se a la nova cultura.
    Desafortunadament hi ha moltes persones, sobretot joves, que volen tenir una vida millor i marxen del seu hàbitat per arribar a un nou destí. Com en aquest cas la Laila.
    M’ha semblat que aquesta noia és un exemple de superació.
    Aquest llibre jo el recomano.
    Salwa El Hajjami

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi m’agradat el teu comentari parque jo tembe soc musulma i tembe es igual que la historia dels meus pares .

      Elimina
  17. A mi m’ha semblat un gran llibre que t’explica i t’ensenya moltes coses sobre la vida, i que nosaltres vivim molt bé amb comparació altres famílies i gent.
    T’ensenya que canviar de país és difícil i dur per molta gent, perquè t’has de despedir de familiars teus que potser no els tornes a veure mai més.
    La Laila és una gran persona i és molt valenta per fer el que ha fet amb la seva edat, començar a una nova escola, un nou país... En resum és un llibre fantàstic que a mi m’ha agradat molt i que jo el recomano.


    Marina Bastian

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada molt aquest comentari, perquè estic totalment d'acord i penso el mateix!
      Anna Casas

      Elimina
    2. Aquest comentari de llibre m’ha agradat perquè t’explica un resum curt però molt ven explicat, explica lo més interessant i et fa intriga a que una persona que no se la llegit el vulgui llegir.

      Silvestre Lawson

      Elimina
  18. Crec que és una història molt interessant, ja que aquest viatge, aquesta experiència, i aquest gran canvi que implica fer aquest gran canvi de canviar de país, quan la immigració és baixa de el Marroc fins a Catalunya, a mi, seria molt estrany de fer tot això. I el que em sembla més interessant, és que el fet de que tot estigui escrit, per ella mateixa, des de que ella era petita, fins que acaba siguen una adulta, i tots els sentiments que ella sent, tot el que ella viu mentre té il·lusions, i tristesa, una barreja emocions. Crec que el que la Laila escriu, el gran canvi, de viure amb una casa tota la família, i passar a viure en un pis petit només ells, crec que és una gran experiència. Però per altre banda, no m’agradaria viure a mi aquesta experiència, ja que ella no ho va passar gens bé.

    Ferran Serra

    ResponElimina
  19. Aquest llibre ha set molt emotiu i una mica trist, ja que a vegades algun membre de la família de la Lilia es moria, o algun comiat, però m’ha agradat molt llegir-lo i el recomano a tothom, de totes les edats perquè no hes exageradament llarg ni molt curt, i la lletra no és ni molt gran ni molt petita, i és adequada per llegir-lo tota la família. M’ha encantat!!!

    Ferran Soler

    ResponElimina
  20. NADOR A VIC

    A mi personalment m’ha agradat el llibre, perquè t’engresca a continuar per saber què passarà a continuació. La part que m’ha agradat més ha estat el final ja que gràcies al seu esforç i constància aconsegueix ser feliç, en canvi, la part que menys m’ha agradat ha estat el principi ja que l’adaptació tant per part de la Laila com per tota la família és molt dura. Tot i això, jo també diria que el llibre és fa força curt per tant, es podria allargar una mica més i fer-lo més emocionant. En general és fàcil de comprendre i interessant perquè parla de temes que passen al dia a dia . No és un llibre avorrit i es fa entretingut llegir-lo. Tracta sobre la cultura musulmana, del que els permet i el que no els permet. Et fa reflexionar de com es tracten als estrangers que venen al nostre país i les dificultats que un té l’emigració, ja que hi han canvis de costums, de llengua, de religió…

    Aniol Fabregó

    ResponElimina
  21. A mi m’ha semblat una novel·la molt intensa, o sigui que a la Laila li ha hagut de costar molt adaptar-se a aquest canvi i molta gent ho passa això i no en som conscients i en comptes de menysprear-los els hauríem d’ajudar perquè això suposa un esforç molt gran per ells.

    A mi personalment m’ha agradat molt perquè explica la vida des de un punt de vista que quan tu ho llegeixes és com si tu estiguessis dins la història, però una història real: les emocions: la tristesa pels seus avis, l’alegria per veure les seves amigues, per veure a la seva filla...

    El que més m’ha agradat del llibre és la manera que canvia el pensament, o sigui, en el principi ella explicava la seva vida com una nena de 8 anys i al final ja l’explica com una persona responsable, madura, que aquest canvi encara que li hagi portat molts entrebancs li ha canviat la vida.

    Ara sento com si conegués a la Laila perfectament, si ara la conegués no la parlaria com a una persona que parlo normalment, sinó que hi parlaria com a una persona que té valor, que ha aconseguit els seus desitjos i el més important que ha continuat tot i que li hagi estat difícil.

    El llibre trobo que està molt encertat i sobretot per nens de la nostre edat(12-13 anys).
    Tot i que el recoman-ho per qualsevol edat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'ha agradat molt la teva opinió personal ja que estic completament d'acord amb tu.

      Elimina
  22. JOEL RUSTULLET

    La novel·la de Nador a Vic, em resulta interessant perquè veus com se sent una nena que emigra cap a Espanya per intentar trobar una millor vida i més diners, també veus els sentiments que sent en viatjar i en adaptar-se en la nova vida, en deixar els seus familiars abandonats allà sense saber gaires notícies de com estan i com se senten i que fan? Per ella és molt difícil perquè quan no està allà passen coses que en aquell moment li agradaria ser allà.

    Personalment per mi ha estat molt bé el llibre per poder veure situacions que encara passen i que són molt freqüents.


    El recomano a totes les edats

    ResponElimina
  23. A mi m’ha agradat la forma en com la Laila ens explica el que va viure i va sentir al arribar en un país nou, el que em va cridar més l’atenció va ser que la Laila tot i el que va viure seguia sent positiva i sempre intentava estar feliç perquè ella podia tenir coses que els seus parents i amics del Marroc no tenien. També trobo interessant la seva manera de pensar i de fer sense donar-li importància a les coses que els altres poguessin dir.
    Crec que és un llibre que s’hauria de llegir per reflexionar sobre el que diem a els altres perquè tot i que creiem que no els hi afecta potser els fa sentir malament i apart d’això també podem veure com altre gent veu la nostra cultura.

    Ona Oliveda

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada molt aquest comentari ja que està explicat molt bé i també perquè penso que té tota la raó, sobretot l'últim paràgraf crec que està molt encertat, crec que hauríem de pensar abans de parlar i pensar que li podria provocar a l'altre o si li podria fer mal.

      Elimina
  24. ARIANA TORNÉS

    La novel·la titulada De Nador a Vic em resulta interessant, ja que crec que en podem aprendre moltes coses, a través d'aquest llibre podem entendre millor algunes de les coses que poden sentir la gent que ve de fora, cal dir que alguns els sentiments que mostren no només els passa la gent de fora, sinó que qualsevol persona els pot tenir, patir o gaudir.
    Encara que el llibre passés fa uns quants anys, quan la immigració encara no era tan comuna, crec que encara avui en dia molts dels immigrants es poden sentir d'aquesta manera, crec que estaria bé que cada un d'ells pogués compartir com se senten cada moment, igual que fa la Laila en aquest llibre, poder expressar les seves facilitats i les dificultats.
    A través d'aquest llibre aprenem que no tothom és igual, però que si tothom necessita gent que l'entengui i que l'ajudi.
    Jo personalment crec que no em puc imaginar alguns d'aquests sentiments, d'altres, però també els he sentit.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M’ha agradat molt el teu comentari! Crec que tens tota la raó quan parles d’aquest tema tan delicat però a l’hora tan comú en la societat en la que vivim. M’encanta com parles dels sentiments que sent la Laila, de com ella es igual als demes...
      Molt bona recomanació pels que volen llegir aquest llibre.

      Elimina
  25. La novel·la De Nador a Vic per a mi és una història molt bonica però alhora una mica trista. A mi m'ha entusiasmat perquè explica una mica de la seva vida i com s'adapta a l’escola i als costums i la llengua de la la gent catalana. I també hem fa una mica de pena perquè ha agut de marxar del seu país i perquè els avis es van morir. Però el final tot ja es una mica mes alegre perquè te un fill.

    Marc Corcoy

    ResponElimina
  26. DE NADOR A VIC


    Em resulta interessant per que es el primer cop que llegeixo un llibre en que una nena expliqui en un diari tota la seva vida.

    No es tan del meu gust pro ma agradat molt la seva experiència.
    I aquest llibre iria be que la gent llegeix aquest llibre per saber tot el que li a passat a la seva vida.

    Abdulay Trawally

    ResponElimina
  27. La novel·la de Nador a Vic per a mi ha set una historia molt bonica perque crec que aixo explica aventures que li passen a la protagonista (la Laila)i doncs crec que es molt bona historia

    Aissetu Sumareh

    ResponElimina
    Respostes

    1. Jo també estic d'acord amb tu perquè crec que aquesta protagonista la Laila és una nena trempada i llesta i ja que explica la seva vida. El llibre és molt maco.

      Joel Rustullet

      Elimina