dijous, 1 de novembre del 2012

DE NADOR A VIC



Autora: Laila Karrouch
Premi Columna Jove 2004
La Laila, nascuda a la ciutat marroquina de Nador el 1977, va arribar a Vic amb la seva família quan tenia vuit anys. Aleshores va començar el procés d’adaptació a una nova cultura i uns nous costums, però també es van desencadenar un seguit d’emocions que la marcarien per sempre. L’enyorança dels avis i els amics del Marroc, la preocupació per les dificultats econòmiques, la coneixença de nous amics a l’escola i a l’institut, la polèmica participació en proves esportives o el racisme latent en la recerca de la primera feina són només alguns dels episodis que la Laila, amb una enorme sensibilitat, va relatant en primera persona. És així com se’ns dibuixa la vida d’una noia que viu a cavall de dues civilitzacions, dos mons que ella assumeix amb naturalitat i sent com a propis. “M’agrada fer un bon cuscús per dinar i un entrepà de pa amb tomàquet per sopar. Per què no?!”

30 comentaris:

  1. Hem de començar a opinar sobre aquest llibre, ara ja ho podem fer. Tenim molts i bons criteris per emetre un judici. A mi particularment m'encanta i m'han encantat, també, els movie-maker's que tots vosaltres heu fet.

    Carrie

    ResponElimina
  2. A mi amb va agradar bastant el llibre ja que et fa veure la gent Marroquina d'una altre manera, ja que no tots són iguals. El nostre movie-maker ens va quedar bastant bé, ja que com que el nostre era el primer capítol era molt senzill de pensar.

    ResponElimina
  3. Em va agradar molt el llibre i el treball que vam fer perquè parla de la vida de una immigrant que se'n va a Vic i hi ha moltes persones que la rebutgen, però també hi ha gent que l'adopta com si fos una d'ells. La xerrada que ens va fer em va agradar molt, perquè ens va explicar moltes coses sobre la seva vida i ens va encantar poder tenir l'autora d'aquest fantàstic llibre.

    Blai Vilanova Macias

    ResponElimina
  4. A mi el llibre m'ha agradat, perquè et fa posar en el seu paper, i apart, en la dels voltant. Et fa posar en el seu paper, perquè si tu fossis ella, ho passaries igual de malament, i et costaria integrar-te com ella, però sempre sortiries endavant, i en el paper dels altres, t'ensenya, a com tractes a una persona diferent a tu, i com la tindries que tractar realment

    ResponElimina
  5. A mi va agradar molt el llibre ja que conté una història molt real. Jo crec que el nostre movie-maker ens va quedar força bé, ja que vam intentar que s'entenguin les fotos que vam anar fent per formar un dels capítols del llibre. També em va agradar molt que l'escriptora del llibre ens vingués a fer una xerrada i hi havia molta varietat de preguntes per part nostre perquè nosaltres som tots molt curiosos.

    Jorgina Cros Coromina

    ResponElimina
  6. A mi em va agradar moltíssim, el seu argument i els sentiment i anècdotes que hi havia dins el llibre. També la activitat del Movie maker va ser molt divertida ja que era una cosa diferent, a mi em va agradar molt fer-ho i veure com ens havia quedat. Me’l tornaria a llegir si tingues temps.

    Jordi Agustí Aranda

    ResponElimina
  7. A mi el llibre de Nador a Vic amb va agradar molt, ja que es una història real. La xerrada que ens va venir a fer la Laila, l’autora, va ser molt original i divertida, alhora també i van haver bastantes preguntes. El movie maker que vam fer per grups, va ser molt original, ja que, representàvem un capítol i el construíem amb play- mòbils.

    Paula Gómez Verdaguer

    ResponElimina
  8. Personalment aquest llibre m'ha agradat per la manera en que la Laila s'ha incorporat a una vida totalment diferent a la que estava acostumada. Ha pogut observar i veure en els seus ulls el què s'ha de patir per integrar-se en un país nou on tothom et mira estranyat i es pregunta tot sobre tu. El llibre de
    "De Nador a Vic", m'ha ensenyat el que sent i pateix la gent al no ser estimada ni desitjada per ningú, només per la família. Realment ha de ser molt cru.

    Raül Adell Madrenas

    ResponElimina
  9. Aquest llibre m'ha agradat molt perquè és una història molt realista. Em va agradar que la Laila, l’autora del llibre ens vingués a fer una xerrada, la vaig trobar molt simpàtica. El movie-maker ens va quedar força bé, em va agradar.

    Sandra Padrosa

    ResponElimina
  10. Ami el llibre m'ha agradat perquè fa un canvi a la seva vida passar d'una cultura costums i llengües diferents hi ha de ser molt difícil adaptar-se a aquelles circumstancies i amb totes les complicació que té : la mort dels seus avis , el racisme i diverses normes de la seva religió surt endavant i no és rendeix mai. M’ha agradat fer un treball amb figures de “ Playmobile” és molt original i queda molt bé . Vam fer una bona feina.
    Guillem Sacrest

    ResponElimina
  11. M’ha agradat molt aquest llibre, perquè ens explica molts problemes per a on passen la gent que ve de fora, com els diners, l’idioma, la cultura, etc... i és un llibre que et fa pensar, i ser més solidari amb aquesta gent.
    Trobo que alhora de fer el moviemaker el vam fer molt original perquè el vam fer amb nines de drap i no playmobils com ho van fer tots, però no vam organitzar bé el temps i no vam transformar-lo a pel•lícula.
    La xerrada la vaig trobar molt interessant i mai havia pensat que la Laila seria tant natural, va ser una pena que haguéssim de marxar a mitja xerrada.
    Albert Cano

    ResponElimina
  12. Aquest llibre a mi em va agradar molt perquè ens explica una història verdadera sobre una noia que arriba en un país completament diferent al seu, i nou.
    El fet de que la Laila Karrouch pogués venir a l’escola també va ser un fet bastant especial, ja que no totes les escoles compten en què la protagonista i autora de la història vingui a l’institut.
    El movie maker ens va quedar bastant bé, ja que seguia molt el fil de la història.

    Liam Pewton

    ResponElimina
  13. Aquest llibre l’he trobat diferent de tots els altres ja que és més un diari que un llibre.
    M’ha agradat poder conèixer la vida que ha de passar un persona que ve d’un altre país completament diferent del nostre.

    Fer el Movie Maker ha set un projecte divertit, i més sabent que el que vam fer el va veure la Laila i li va agradar molt.

    La xerrada amb la Laila va estar bé, encara que els alumnes de segon A ens vam perdre l’ultima mitja hora que l’haguéssim aprofitat per fer unes quantes preguntes a l’autora del llibre.

    Martí Fontfreda i Soy

    ResponElimina
  14. A mi el llibre De Nador a Vic, em va agradar molt, encara que a mi no m’agrada gaire llegir, vaig trobar molt interessant conèixer la vida de la Laila, i saber com és aquesta experiència de anar a viure en un altre lloc completament diferent al que tu vivies. També em va agradar molt que la Laila ens pogués fer una explicació de més anècdotes de la seva experiència, va ser molt interessant poder treballar aquest llibre, i m’ho vaig passar molt bé fent el Movie Maker i fent la xerrada.

    Sandra Llovera Berga

    ResponElimina
  15. El text de Nador a Vic és una novel•la que em va agradar bastant ja que la vaig trobar molt interessant i molt intima. Crec que la Laila es va adaptar bastant bé a la seva nova vida, perquè el simple fet de ser marroquina en aquells temps era un fet que li tancava moltes portes per el seu futur.
    És una novel•la divertida i fàcil de llegir, amb escenes divertides i altres de no tant. La recomanaria a totes les edats.
    També em va agradar molt la xerrada que va venir a fer la Laila a l’escola, perquè no sembla una noia marroquina, sap barrejar la religió musulmana amb la catalana sense cap problema. És una persona com un altre, sap parlar en públic i sense cap problema i sap expressar el que vol dir clarament. La xerrada no va ser gens pesada, al contrari va ser bastant divertida però la llàstima va ser que els de 2n A vam tenir que marxar mig hora abans.
    Quan vam acabar de llegir el llibre, al 2AB vam fer grups , i cada grup va fer un movie maker amb diferents escenes del llibre. Per fer-lo cada grup es va portar els seu material ( playmobils, joguines, lego...) Al acabar de fer les fotografies i muntar-ho tot vam passar els vídeos a la classe i tots van quedar molt bé. Va ser una manera molt agradable de representar un llibre, perquè també amb els movie makers podíem entendre més coses que a lo millor molta gent no havia entès.

    Natalia.

    ResponElimina
  16. A mi aquest llibre m’agrada molt perquè es basava en la vida real de una persona que explicava els seus sentiment, lo que li pesava i per las coses que ella mai havia pensat que li passaria.
    La seva història era molt maca i a la vegada trista perquè tenia que pensar que havia deixat tots els seus anys de vida al Marroc i anar-se cap a Catalunya i deixa la seva àvia que la ajudava en tot i li preguntava coses que no li preguntava a ningú a mi aquest llibre ma agradat molt llàstima que sa acabat però el tornaria a llegir.

    ResponElimina
  17. M’ha agradat llegir de Nador a Vic perquè et fa pensar com viuen els marroquins, sense llum sense aigua... i que nosaltres demanem un mòbil, una play... i ells no tenen ni llum, m’ha fet posar a la seva pell, també m’ha agradat molt la xerrada de la Laia.

    Carla Campaña Romero

    ResponElimina
  18. De Nador a Vic es un llibre que parla de la realitat viscuda per moltes persones, en aquest cas l Laila Karrouch, també t’ensenya els avantatges i els inconvenients de conviure en dos cultures totalment diferents, la marroquina i la catalana. El llibre parla de com la Laila Karrouch fa un gir total a la seva vida i com de molt petita es te que acostumar a conviure dos cultures diferents, dos llengües diferents, dos maneres de viure diferents... La Laila ens va venir a fer una xerrada sobre el llibre, on ens va parlar de la seva vida al Marroc, i de la vida a Catalunya, el missatge que ens va donar va ser clar i entenedor, i desprès tots li vam ensenyar els nostres movie maker.

    Jan Tresserras

    ResponElimina
  19. A mi, personalment, em va agradar molt el llibre. És un llibre d'una història real, on pots veure com és una migració, però des del punt de vista d'una nena. Ens ensenya com és de difícil per una persona arribar a un país nou, i no entendre l'idioma, ni res, i intentar adaptar-te en aquell país, i conviure amb gent d'una cultura diferent, tradicions diferents... També ens ensenya la vida de les persones d'una cultura diferent, que per nosaltres, les seves tradicions ens poden semblar molt estranyes, però per ells són ben normals.
    El llibre està molt bé, i el recomanaria a tot aquell qui llegeixi aquest comentari, i li vinguin ganes de llegir-lo.

    Pol Puigvert Bagué

    ResponElimina
  20. El llibre de Nador a Vic de Laila Karrouch per a mi va ser un llibre molt interesant de com persones d’altres països passen el seu dia a dia a un lloc que per ells abans era desconegut . En aquest cas la protagonista és la Laila una noia de vuit anys nascuda al Marroc i que se’n va a Vic amb la seva família.
    Allà passa els seus dies va a l’escola aprèn moltes coses l’idioma ,la cultura i les tradicions . També descobreix nous plans com l’atletisme uns dels seus esports preferits , cosa que alguns de la família no els hi agrada per l’exposició del seu cos.
    Passen els anys i canvien els plans de la Laila , la seva germana gran es casa amb en Mohamed hi ha d’assumir l responsabilitat de germana gran , cuidant dels petits i inclús del gran , va creixent i la Laila ha de pensar en un futur on estigi a gust.

    ResponElimina
  21. Durant les hores de 2ab de català hem estat llegint el llibre: De Nador a vic.
    A mi aquest llibre realment m’ha agradat molt, ja que en ell s’explica l’experiència, els sentiments...de la Laila quan va immigrar a Vic, i té com a objectiu demostrar que sense importar de la raça de la qual provenim tots som iguals.
    A continuació, després de llegir el llibre vam fer grups, i cada grup va fer un movie maker d’un dels capítols. Al meu grup li va tocar fer el capítol número 1 i ens va agradar molt ja que fent el movie maker, ens vam sentir com uns directors i era com veure l’escena de la que parlava el llibre en directe.
    A més, també va venir la Laila en persona a fer-nos una xerrada!
    En conclusió, aquest llibre i les activitats que em fet posteriorment m’han agradat molt.

    Laura Coll

    ResponElimina
  22. El llibre titulat “De Nador a Vic” és un llibre que et fa passar una experiència molt maca ja que et fa posar en la pell d’una nena que marxa del seu país natal per venir a viure a Vic, un país que no en coneix ni la llengua ni la manera de viure.
    L’autora Laila Karrouch va venir a fer una xerrada sobre com va ser la seva arribada a Catalunya i la veritat es que et feia posar la pell de gallina, de la manera en que explicava la seva experiència extraordinària.

    Sergi Ortiz

    ResponElimina
  23. El llibre de Nador a Vic de Laila Karrouch per a mi va ser un llibre molt interesant de com persones d’altres països passen el seu dia a dia a un lloc que per ells abans era desconegut . En aquest cas la protagonista és la Laila una noia de vuit anys nascuda al Marroc i que se’n va a Vic amb la seva família.
    Allà passa els seus dies va a l’escola aprèn moltes coses l’idioma ,la cultura i les tradicions .També descobreix nous plans com l’atletisme uns dels seus esports preferits , cosa que alguns de la família no els hi agrada per l’exposició del seu cos.
    Passen els anys i canvien els plans de la Laila , la seva germana gran es casa amb en Mohamed hi ha d’assumir l responsabilitat de germana gran , cuidant dels petits i inclús del gran , va creixent i la Laila ha de pensar en un futur on estigi a gust.

    ResponElimina
  24. A mi em va agradar molt ja que la història que es narra en el llibre és una mica com el que em va passar a mi i quan el llegia m’hi sentia identificat. També vam veure les diferencies que hi havia entre un país i un altre.
    Després de llegir-lo vam fer un petit projecte “vídeo” on vam passar una bona estona.
    La Laila ens va a venir a fer una xerrada on vam aprendre més sobre la seva vida i com superar aquestes situacions per si algun cop ens passés a nosaltres.

    Arnau Montes Farreras

    ResponElimina
  25. El llibre de Nador a Vic és un llibre fet per la Laila. La Laila en aquest llibre ens explica la seva infància. Ella és una noia que va néixer al Marroc i que per qüestions de feina del seu pare es va haver de traslladar a Vic.
    En aquest llibre, ella ens vol explicar que és difícil canviar de país, ja que no coneixes la llengua, tothom et mira malament perquè tens el color de la pell diferent, tens unes costums, religió i manera de vestir diferents i sobretot que no és difícil deixar la teva família i amics a un altre país. Ella amb el pas del temps es va anar acostumant a la llengua, cultura d’aquí. Com que ella estava molt propera a la seva iaia, quan es va morir, ella va estar molt enfonsada i va passar una etapa difícil on la gent no l’ajudava.
    Ella va venir aquí a l’escola a fer-nos una xerrada, ens va explicar més detalladament com se sentia en aquell moment. A les hores de 2ab català vam llegir el seu llibre, trobo que va estar molt bé ja que ara podem conèixer millor com se senten la gent que immigren i que les hem d’ajudar en els moments més difícils de la vida. Que tothom és igual però amb costums, llengua i cultura diferent.

    ResponElimina
  26. A mi em va agradar molt el llibre de Nador a Vic, ja que era una història que mostrava la vida d'una nena, i la seva família. També em va agradar molt fer el movie maker amb els meus companys la Jorgina Cros i en Martí Fontfreda, i després un cop fet, em va fer molta il·lusió poder-lo ensenyar a la Laila a l'hora que ens va fer la xerrada. La xerrada va ser molt interessant, i em va agradar que al final li poguéssim preguntes sobre ell llibre i demanar-li els nostres dubtes.

    Isolda Torrella Portas

    ResponElimina
  27. A mi personalment, el llibre em va agradar. Només de veure’l i escoltar de que anava, pensava que seria un llibre avorrit i que no m’agradaria, però, al començar-lo a llegir em va anar agradant més i més. També va ser interessant que poguéssim conèixer en persona la seva escriptora, una persona que, havia viscut el que nosaltres havíem llegit, va fer que encara m’agradés més i ens va poder respondre algunes preguntes. El movie maker que vam fer amb el meu grup, crec que va estar bé, ens i vam esforçar, ens vam organitzar força bé, cadascú portava alguna cosa i al final crec que ens va quedar de la forma que ho volíem representar.

    ResponElimina
  28. Personalment, el llibre de la Laila Karrouch, m’ha agradat molt, de Nador a Vic , m’ha emocionat molt, es un llibre exemplar, que al llegir-lo ten dons compte del que és canviar de residencia , de País,... Al marxar dels teus hàbits, del teu País, a un altre, tot el teu voltant canvia, les costums, la cultura, les maneres de viure, la religió,... tot. Al trobar-se davant de una situació completament diferent a la que sempre t’has trobat, es desconcertant, i veure com la Laila es va adaptar tan ràpid a Catalunya, la seva llengua la seva escriptura , la manera de viure, la llengua escrita, l’idioma, la cultura catalana,... La Laila ho va afrontar-ho amb valentia, i ganes d’aprendre més, i així va poder sortir endavant. Aquest llibre m’ha agradat molt, no podia parar de llegir-lo,
    Quan ens va venir a fer la conferència, em vaig quedar sorpresa, ja que dominava el català perfectament, i mai hagés dit, que vingués de fora.
    En quan al grup de treball, tot va anar molt bé, va ser divertit, i entretingut, tothom va donar de la seva part, i vam treballar molt bé en grup, el movie maker com a opinió personal ens va quedar força bé.

    ResponElimina
  29. A mi el llibre de Nador a Vic, m’ha semblat molt interessant, perquè ja que explicava les experiències i els sentiments que tenia la Laila en arribar a un nou país, a vegades es veia algun sentiment que alguna vegada tots hem tingut com la tristor o la soledat per ser diferents de tots els altres. Però, per altre banda, el que no hem va agradar tant d’aquest llibre, va ser que per exemple, en algun lloc estava parlant d’alguna cosa i canviava ràpidament de tema explicant alguna altre de molt diferent.
    El treball en grup em va sembla molt divertit i interessant, perquè apreníem sobre com treballa i interactuar amb altre gent i alhora fèiem memòria sobre el relat i l’argument del llibre.
    La conferència que ens va fer l’autora, crec que a molts de nosaltres ens va resultar molt agradable perquè no va ser molt avorrida, com algunes xerrades, sinó que va ser interessant i d’alguna manera ens va captivar a tots.
    En general m’ha agradat.

    ResponElimina
  30. El llibre "de Nador a Vic", m'ha agradat molt. M'ha permès entendre una manera diferent de veure les coses que ens envolten i adonar-me'n de la poca importància que els i tenim, siguen per les persones que venen de fora una cosa tan primordial.
    "De Nador a Vic" és un llibre que narra la vivència real de la Laila, i per això te'l llegeixes diferent, pensant que això li a passat a una persona real, no es cap ficció, i per aquest motiu, aquest llibre m'ha intrigat, des del principi fins el final, sempre pensant: que li passarà ara a la Laila?
    Desprès d'haver-lo llegit, hem fet uns movie-makers, cada grup d'un capítol del llibre concret, crec que ens han quedat molt bé.
    Per finalitzar el projecte, la Laila va venir en persona a fer-nos una xarrada a les dos classes i la veritat es que em va sorprendre molt quan la vaig veure, ja que no m'havia imaginat que fos tan semblant a nosaltres i oberta alhora de parlar en public.

    Nèlida Bernal Raspall

    ResponElimina