dimecres, 29 d’octubre del 2014

De Nador a Vic


Autora: Laila Karrouch
Premi Columna Jove 2004
La Laila, nascuda a la ciutat marroquina de Nador el 1977, va arribar a Vic amb la seva família quan tenia vuit anys. Aleshores va començar el procés d’adaptació a una nova cultura i uns nous costums, però també es van desencadenar un seguit d’emocions que la marcarien per sempre. L’enyorança dels avis i els amics del Marroc, la preocupació per les dificultats econòmiques, la coneixença de nous amics a l’escola i a l’institut, la polèmica participació en proves esportives o el racisme latent en la recerca de la primera feina són només alguns dels episodis que la Laila, amb una enorme sensibilitat, va relatant en primera persona. És així com se’ns dibuixa la vida d’una noia que viu a cavall de dues civilitzacions, dos mons que ella assumeix amb naturalitat i sent com a propis. “M’agrada fer un bon cuscús per dinar i un entrepà de pa amb tomàquet per sopar. Per què no?!”



31 comentaris:

  1. Aquesta novel·la m'ha agradat, ja que és una novel·la basada en fets reals. També m'ha sorprès la manera de redactar de la Laila, crec que és molt valenta d'haver viscut el que ha viscut, i ho demostra escrivint aquest llibre. He de remarcar també que la Laila és una noia que té les idees molt clares, i potser és pel que la vida li ha portat, però, el dia de la xerrada em va sorprendre, és una d'aquelles persones que no et canses mai d'escoltar i que tot el que diuen té un sentit, i et fa obrir els ulls amb moltes coses, i mirar més enllà del sentit literal d'una frase. Trobo que és una activitat molt ben escollida.

    Teia Vallès Pagès

    ResponElimina
  2. És un llibre fantàstic, el meu moment preferit és la seva arribada a Catalunya, com s'expressa, les seves emocions, les coses que veu i no havia vist abans, etc.
    És un llibre divertit, i vol donar una lliçó, encara que no et sentis acceptat per la gent, sigues tu mateix, no facis cas de les crítiques dels altres, lo més important és l'auto estima.

    És una persona molt amable, i molt divertida, quan va venir a fer la xerrada ens ho vam passar molt bé.
    Marc Heras

    ResponElimina
  3. Per començar dir que aquest llibre de Nador a Vic està molt bé, ja que la història que explica és dura però ho fa d'una manera molt amena. La part que torna al Marroc és una part molt sentimental i per mi preciosa. Crec que d'intenció de l'autora és fer-nos prendre consciència que és difícil ser un immigrant, jo crec que ho aconsegueix, i amb molt d'èxit. És un llibre que et fa reflexionar sobre moltes coses.
    Per acabar quan la Laila va venir a l'escola, ens ho va explicar tot amb cada detall i va ser fantàstic; tot d'experiències i de secrets inoblidables.
    Paula

    ResponElimina
  4. La novel·la de Nador a Vic de l'escriptora Laila Karrouch, és un llibre que m'ha agradat molt de llegir, ja que no et canses i un cop comences, costa molt de deixar-lo, ja que parla de moltes coses interessants de la vida d'un nen de una altra cultura. Després de llegir el llibre, m'he pogut adonar de la dificultat que té una persona immigrant per poder adaptar-se en un nou món. Tot seguit, d'acabar la lectura, reflexionant, me'n vaig poder adonar, que el que volia l'autora, era fer-te veure la realitat tant difícil que depèn de quina persona, patia. Aquest fet, encara el vam poder veure més directe i més clar, quan la Laila, ens va venir a fer una xerrada, que realment, va ser impressionant, ja que explicant anècdotes juntament amb diferents situacions, vam poder comprendre com era la seva vida.

    ResponElimina
  5. El que m'ha agradat més de la novel·la ha estat els comentaris de la Laila quan arriba a un nou país com és Catalunya. També m'ha agradat perquè mai havia tingut a l'abast els sentiments i les expressions que fa una persona que arriba d'un altre país tant diferent de cultura, tradició...
    Ho he trobat fantàstic.
    Crec que l'objectiu que ens vol transmetre la Laila, són les diverses sensacions que té una persona a l'emigrar a un altre país totalment diferent: religió, tradicions, tecnologies...
    La xerrada que ens va fer la Laila, la vaig trobar fantàstica i molt interessant.

    ResponElimina
  6. Ha estat un llibre molt interessant. El que m'ha agradat més del llibre, són alguns moments puntuals en que la Laila reflexiona sobre el seu lloc d'origen, el que troba a faltar, la seva família i amigues, les seves inquietuds i sentiments...
    Trobo que en aquests moments es reflexa com és realment la seva personalitat.
    Crec que la Laila ens vol conscienciar de la diversitat de les diferents cultures, i de que sempre que te'n vas a algun lloc, sempre has de tenir present la teva cultura. També ens vol explicar com de malament va viure les diverses morts que va patir de la seva família, és a dir, el seu avi, avia, etc.
    I ja per acabar, ens vol transmetre el coratge que van tenir els seus pares per cuidar-la i per donar-li educació.

    L'última cosa que vull comentar, és la xerrada. Vam tenir la sort de que la Laila vingués a l'escola. Va ser una xerrada molt interessant. La Laila anava més enllà del llibre, ens va explicar diverses coses, com per exemple, el racisme. Va ser molt i molt interessant.

    Arnau Grabolosa Genesca

    ResponElimina
  7. M'ha agradat molt la novel·la, sobretot quan parla del casament de la seva germana. M'ha cridat molt l'atenció quan ens parla de les festes de 3 dies que fan quan es casen, es una cosa molt normal per a els musulmans.
    Per a mi el que vol fer veure la Laila és saber com se sent una persona al arribar a un altre país, també ens explica com els catalans tractaven o rebutjaven els musulmans.
    Per acabar el meu comentari, m'agradaria afegir que la xerrada que ens va fer la Laila em va encantar, em va ensenyar coses que jo no hagués descobert mai, va explicar coses increïbles i em va semblar molt interessant.
    Laia Rodergas Solé

    ResponElimina
  8. Aquest llibre m'ha agradat molt, ja que m'ha ensenyat a no discriminar la gent per el seu color de la pell i com és de difícil adaptar-se. El que més m'ha agradat d'aquest llibre ha estat quan la Laila explica els seus sentiments per tornar al Marroc i les diferències i dificultats que hi ha d'adaptar-se entre una cultura a una altre totalment diferent.
    Crec que l'objectiu d'aquest llibre no es fer-nos passar una bona estona, sinó que és prendre la consciència sobre la diferència i discriminació entre cultures.
    La Laila em va semblar una persona molt agradable i la xerrada em va semblar impressionant, i era molt interessant.I vaig trobar molt agradable poder xerrar amb ella.
    Nil Palomé Bartrina

    ResponElimina
  9. De Nador a Vic, és un llibre especial, l'autora narra la història de manera que senzilla i sincera, sembla que t'inculeixi i tu també formis part de la novel·la. Penso que la Laila té la intenció que ens adonem com pot afectar el racisme a una persona i la veritat és que ho aconsegueix, ens mostra la cultura i les seves costums. El que ella busca és que passem una bona estona com a lectors. T'ho recomano!
    La Laila és una gran dona, és forta i té caracter de la mateixa manera és dolça i amable.
    Laura Montanyà Coll

    ResponElimina
  10. El que m'ha agradat més ha estat la seva manera d'expressar els seus sentiments, ja que ho ha fet d'una manera molt clara i ho he trobat molt interessant tant per adolescents com per adults.
    Em sembla que l'objectiu de l'autora és fer-nos prendre consciència de que al principi no és fàcil adaptar-te a unes costums, una cultura i una llengua completament diferents de les seves; tot i que si t'esforces a la vida en general pots fer coses grandioses pel teu creixement.
    Vaig trobar la xerrada de la Laila molt interessant, ja que ens va explicar la seva vida, molt semblant a la del llibre, però en persona i vaig trobar una experiència molt agradable de poder parlar amb una persona que ha viscut una immigració dura pel fet de ser marroquina.

    Núria Gálvez Codina

    ResponElimina
  11. El que m'ha agradat més és descobrir el punt de vista de l'immigrant al venir a Catalunya, sobretot, amb un a cultura, llengua i manera de fer tant diferent. Un dels exemples sobre l'impacte en arribar és quan la Laila veu una dona conduint i fumant.
    L'objectiu principal de l'autora és fer-nos veure que el racisme està molt equivocat i que algunes famílies ho passen molt malament.
    L'autora del llibre va venir a l'institud a fer-nos una xerrada sobe el que pensava i a explicar-nos amb més profunditat la seva experiència. Va ser molt interessant conèixer-la més a fons ja que té molt clar el que té valor de la vida.
    Anna Serra Colomer

    ResponElimina
  12. A mi el que m'ha agradat més de la novel·la ha estat poder veure una migració des del punt de vista d'una noia jove. M'he pogut imaginar com és la vida al Marroc i com canvia la vida a Catalunya.
    La xerrada de la Laila va ser molt interessant perquè és una noia que s'expressa molt bé i ens ho va explicar tot sobre la seva vida a part del que vam llegir al llibre.
    Carme Gràcia Ventulà

    ResponElimina
  13. El que més m'ha agradat d'aquest llibre, no són els personatges, ni el desenvolupament, ni el nus, ni el desenllaç, és com relata el llibre, és a dir, com ella descriu els personatges, anècdotes... Crec que l'objectiu d'aquest llibre , és conscienciar-nos de lo difícil que deu ser integra-te a un nou país, una nova cultura, nova llengua... Aquesta setmana passada la Laila ens va venir afer-nos una xerrada sobre el llibre, crec que va ser molt interessant i em va agradar molt.
    Carla Codony Coromina

    ResponElimina
  14. A mi m’ha agradat tot el llibre en sí, la manera en què l’autora explica la història. A mi personalment no és que m’hagi agradat molt, se m’ha fet una mica llarg i pesat, però a part d’això a quest llibre és interessant. La autora explica en primera persona la seva vida d’una manera molt fàcil d’entendre.
    Ferran F.

    ResponElimina
  15. El que més m'ha agradat d'aquest llibre és que és molt interesant, et fa veure com una nena ha viscut 2 cultures diferents i com expressa els seus sentiments i pensaments.
    A mi m'ha agradat molt i e passat bones estones llegint-lo. També m'ha interessat perquè hi ha moments tan com de tristesa i tant com de diversió, altres també moments seriosos per això una vegada començar-lo a llegir era difícil parar ja que t'enganxa la història.
    Abel

    ResponElimina
  16. El que m'ha agradat més d'aquesta novel·la és el final, com ella reflexiona sobre arribar a una altre país, que li ha ensenyat moltes coses a la vida. Que Vic li ha estat molt important per ella igual que la seva ciutat natal, Nador, i que sent que forma part dels dos llocs i que és privilegiada de poder conèixer dues cultures diferents. També que hi ha problemes més greus que no pas els que havia tingut ella, ha après també a conviure amb gent que pensa diferent que ella. Però el que m'ha agradat més és que ella diu que no perd la seva cultura ni les seves arrels sinó que guanys una altre cultura i uns altres costums.
    Jo crec que l'objectiu de la Laila quan va escriure aquest llibre era que la gent reflexionés sobre lo difícil que és anar a un altre país, on la gent no parla la teva llengua, té una cultura i costums diferents als teus... I a sobre, el fet de tenir una altre cultura et tractessin d'una altre forma.
    A mi em va agradar molt la xerrada ja que ens va explicar en primera persona el procés d'adaptació.
    Júlia

    ResponElimina
  17. El que m'ha agradat més ha sigut al final quan la Laila i l'Omar s'han casat i al cap de nou mesos han tingut una filla.
    Ha estat el que més m'ha agradat perquè tots dos han set feliços i han tingut una nena que neixarà aquí a Espanya en canvi ells eren de Nador
    La xerrada de la Laila la vaig trobar supermaegainteressant!!!

    Adrià B.

    ResponElimina
  18. El que m'ha agradat més, crec que és la sinceritat i la "passió" en que la Laila en explica la seva història. També, m’ha apassionat aquest llibre perquè és un llibre que explica una història real sobre una persona de fora s’espavila i supera tots els reptes que se li creuen. Sobre el que he dit abans de la sinceritat i la “passió”, ho he pogut notar per exemple, quan explica la mort de la seva àvia. A mesura que anava llegint, el cor sem feia més petit. Ella em va aconseguir arrencar una llàgrima (la primera vegada que me’l vaig llegir). Aquestes coses, són potser les que valoro més de totes, el fet de que l’autor en faci sentir a mi, ( ja sigui per la manera que ho redacta o simplement per les paraules que utilitza) tantes varietats de sensacions que pots estar rient i plorant a l’hora. En general, tot el llibre en si m’ha agradat molt.
    Per això, quan va venir la Laila a l’escola a fer-nos la xerrada em va encantar.
    Arnau Bassols Noguer

    ResponElimina
  19. El que m’ha agradat més del llibre és quan la Laila està embarassada i un dia l’Omar arriba a casa i li proposa de començar de nou a estudiar. Aquest fet m’ha agradat tant perquè la protagonista havia deixat els estudis, a causa de la mort d’un seu familiar molt estimat i es proposa una sèrie de metes que al final aconsegueix.
    En quest llibre l’autora vol fer reflexionar al lector sobre les diferències entre races i el poc respecte que tenen les persones blanques a les de color. També ens vol fer passar una bona estona ja que ens explica anècdotes molt divertides en el seu llibre. Sobretot vol remarcar la gran dificultat que tenen les persones que immigren a un altre país.
    La xerrada de la Laila, em va semblar molt interessant i al mateix temps divertida ja que es va obrir a nosaltres com si fóssim persones molt properes a ella. Ens va explicar fins i tot coses que al llibre no sortien i vaig aprendre molt.
    Lluís Bigas Castells

    ResponElimina
  20. Aquest llibre el que més m'ha agradat d'aquest llibre ha estat com redacta l'escriptora. A mi personalment, no m'agraden gents les biografies. Perquè tinc que saber la vida d'una altra persona ? Però la Laila m'ha transmés els seus sentiments, d'una manera que cap escriptor ho hagi fet mai; per exemple: quan mor el seu avi o la seva estimada àvia... A més a més, aquest llibre t'ensenya una nova cultura i com és de diferent amb a la nostra o inclús paraules amb Berber, com Al·llah Uakbar, Lala, Hanna...

    Ha estat un llibre increïble!!

    A més hem pogut conèixer l'escriptora amb primera persona i que el llibre és tan real com la seva vida. La Laila és molt oberta i ens va fer una gran xerrada, com si ens conegués de tota la vida.

    Âstrid

    ResponElimina
  21. El que més m'ha agradat d'aquest llibre és que és molt interessant i com la Laila expesa els seus sentiments cap el públic, però és molt important saber que aquest text està basat amb en realitat i que la Laila ho ha passat molt malament. La xarrada va ser molt interessant perquè la Laila donava molta fermesa alhora de expressar els seus sentiments.

    Lluc Zarza Arbusà.

    ResponElimina
  22. El que més m'ha agradat d'aquest llibre ha estat el que li passa sempre a la Laila quan arriba a casa, el que li toca passar a la seva mare, si li passa alguna cosa les seves germanes que l'empipen. És un llibre molt diferent als que havia llegit fins ara sobretot quan al final es casa i té una filla. La xerrada em va agradar molt perquè era molt interessant com explicava els fets que li van passar a la seva vida. Però el que més em va agradar va ser quan amb la seva família va arribar a Vic, perquè ho veien tot molt estrany de Nador. Jo trobo que amb la Laila el que li va costar més va ser adaptar-se amb la gent de Vic. Aquest llibre el pot llegir tothom.
    JOAN

    ResponElimina
  23. Aquest llibre, m'ha agradat moltissim ja que es veu la valentia de la Laila en poder explicar tot el que va viure quan va anar de Nador fins a Vic. M'agrada molt la seva forma de parlar, ja que quan ens va venir a fer la xerrada, se'm va fer molt curta, perquè és una d'aquelles persones que mai et canses d'escoltar. Ho explica tot molt senzillament, i això m'agrada molt. També, una de les coses que més m'ha agradat, ha estat que ens ha fet aprendre una nova cultura, però amb una mica de diversió. Aquest llibre m'ha encantat!

    Lola

    ResponElimina
  24. El que més m'ha agradat d'aquest llibre ha estat quan la Laila s'acomiadava se la seva família i anava a viure una nova vida, tots els obstacles que se li anaven posant pel camí i ella els superava tots, començar en una escola nova, aprendre la nova llengua, fer nous amics i totes les altres coses que li fan impossible la vida a la Laila i a tota la seva família.
    Quan vaig veure el vídeo del convidat em va impressionar el futur que anava a tenir aquella nena que estava tan confusa al principi, i que es pensava que tot això no anava a sortir bé, i ara té dos filles, està divorciada, i viu amb una amiga seva en una casa del centre de Vic.
    M'ha encantat realitzar el vídeo de la Laila amb el meu amic, en Miquel, perquè entre els dos hem tingut moltes idees i al final ens ha sortit perfecta.

    En general el llibre no m'ha agradat gaire però al menys m'he adonat que canviar de vida d'aquesta forma és molt dur i adaptar-se en costa un munt!

    Teo Vizuete

    ResponElimina
  25. Aquest llibre m'ha agradat perquè t'explica diferents cultures de dos països molt diferents un de l'altre. Aquest és un llibre que t'enganxa, és a dir, que t'obliga a llegir-lo. La Laila és una nena que li agrada estudiar, però la seva mare l'impedeix perquè diu que no li servirà de res. Aquest llibre ens vol dir que tots som iguals siguis blanc o negre. Per exemple ella per ser marroquina no li volien donar feina. Després de llegir el llibre, he pogut saber segons la Laila que és immigrar a un país nou, com ara Catalunya.
    Hem pogut conèixer a la Laila en persona és una dona genial.
    Joan

    ResponElimina
  26. De Nador a Vic, un llibre molt interessant per als que els hi agrada llegir i també pels que no. Aquest llibre explica la interessant vida de Laila Karrouch.
    La part que m'ha agradat més ha estat quan arribava el nadal i la Laila al·lucina amb el tió i totes les altres coses del nadal que era increïble per Laila Karrouch i la part que no m'ha agradat gens ha estat la que se li mor el seu estimat avi Amar a part de totes aquestes pèrdues aquest llibre ha set super emocionant
    Al acabar el llibre Laila Karrouch va decidir venir a fer-nos una xerrada. Per a mi la Laila em va semblar una persona molt simpàtica i molt oberta
    Abdel

    ResponElimina
  27. El que més m'ha agradat d'aquest llibre ha estat com es mostra la Laila davant de la seva mare, ja que quan ho està passant malament amb el col·legi i tot plegat no li diu res. Quan vaig veure el vídeo del convidat que ens van posar a l'hora de Religió, no me'n sabía avenir ja que veure fins on ha arribat la Laila després de tot el que va fer és increïble.
    La xerrada que ens va venir a fer va estar molt bé ja que no és el mateix llegir-ho que t'ho expliquin personalment.
    M'ha agradat molt fer el vídeo que hem fet amb el meu company, en Teo, ja que quan buscàvem imatges del Marroc i de la Laila ens adonàvem de lo malament que ho passen moltes persones.
    En general m'ha agradat molt el llibre.

    Miquel

    ResponElimina
  28. Al principi pensava que no m’agradaria aquest llibre ja que no m’agraden gaire les biografies. Però després, quan ja vaig llegir ja unes pàgines, de mica en mica em vaig començar a enganxar llegint-lo. En aquest llibre, l’autora t’ensenya moltes coses sobre la seva cultura, paraules de la seva llengua, els seus sentiments... I això et fa venir més curiositats!
    El que m’agrada més del llibre crec que és el final, quan la Laila ja es va formar la seva pròpia família.

    Liu

    ResponElimina
  29. El que m’agrada més d’aquest llibre és com està redactat, jo personalment no llegeixo aquests tipus de llibre, però aquest ha estat l’excepció. És un llibre interessant, ja que en tot moment explica com se sent. Jo crec que ens fa reflexionar sobre nosaltres mateixos, vol que pensem en la diferencia entre cultures, a no discriminar a ningú sense conèixer-lo
    La Laila és una persona que té les idees molt clares, i s’explica molt bé ja que quan va venir a l’escola a xerrar no em vaig avorrir en cap moment. El treball que hem fet sobre el llibre ha estat molt bé.

    Júlia Baburés

    ResponElimina
  30. Quin llibre!!! L'expressió de l'autora, la història que s'hi amaga a dintre... Tot és una entrada a l'addicció per la lectura. Sincerament, ha estat un llibre preciós i sincer, a part d'estar replet de noves experiències per part de la Laia (escriptor i protagonista).
    Al final del llibre, quan pensava que la coneixia del tot, em va sorprendre encara més a la xerrada que ens va fer. Quan ens parlava, demostrava comoditat, és a dir, va fer sentir-me una persona propera a ella.
    La millor part per a mi, va ser quan havíem de presentar el vídeo que havíem de crear per resumir el seu llibre.
    Estudiar la Laila, és un de les millors experiències que he viscut.
    Evi Ciobanu.

    ResponElimina
  31. Aquest llibre m'ha agradat molt perquè està basat en fets reals. La Laila explica un fet que ella ha passat i que cada dia passen milers de persones. Aquest fet es emigrar cap a un altre país. M'ha agradat molt
    perquè ho explica en primera persona.

    Una de les coses de perquè m'ha agradat el llibre es perquè he pogut parlar amb ella de tu a tu.

    GUILLEM

    ResponElimina